Vállalási feltételek

B | A | A1 | BE | C | CE | D | GKI

BE- kategória Biztonsági és üzemeltetési ismeretek

 

 1. KÖTELEZŐ:

  •  A jármű elindulás előtti biztonsági ellenőrzése:

Gumiabroncsok; feladat: légnyomás (ne legyen lapos), állapot (sérülés, szög, ne legyen sérült), mintázat mélység (1.6mm-nál mélyebb, 0.75.m-nél kisebb kerékátmérőnél), ha valamelyik nem megfelelő nem szabad elindulni.
Mind a négy egyforma: szerkezet (radiál vagy diagonál), téli vagy nyári, tengelyenként azonos méret, mintázat.
Kopás: közepe-túl nagy nyomás, két széle-túl kicsi nyomás, egyik oldal-rossz futómű beállítás, kagylós-lengés csillapító

Kormányberendezés; feladat: kormányberendezés: kormány mozgatása közben ne
adjon recsegő-ropogó hangot, holtjáték ellenőrzése: kormány mozgatása, nem mozgó
keréknél a kormány mozgása átlagos érték max:5-15 fok vagy 2-6 cm a kormánykeréken
mérve, ha nem jó nem indulhatunk el; növekedése adódik: alkatrészkopás

Szervo hibái: olaj van-haladhatunk a szervizig, nehezebb a kormányzás, olaj elfolyt- csak
szállítva, olajutántöltés: speciális szervo olaj

 

Világító- és fényjelző berendezések: helyzetjelző + hátsó rendszámvilágítás +
szélességjelző, tompított fényszóró, távolsági (kék visszajelző a műszerfalon) fényszóró.
Irányjelző (jó: 1-2 villanás másodpercenként vagy 60-120 percenként vagy 90 plusz-mínusz
30) ha gyorsabb kiégett egy égő, féklámpa (ellenőrzés egyedül- fal, pedál kitámasztás) ha
nem világít valamelyik, nem indulhatunk (menetközben egy elromlik, haza lehet menni, de
újra elindulni csak a csere után), tolató lámpa, Pótkocsin piros háromszög alakú prizma.
Fékberendezés; feladat: üzemi fék ellenőrzése (jó, ha benyomva a pedálút
egyharmadánál felkeményedik, felülről számítva, a kuplung pedálhoz képest),
 
fék hibái: puha-levegős, beesik-elfolyt a fékolaj, nagy a pedálút, de felkeményedik-elkopott
a fékbetét, először felkeményedik, majd puhul-szivárog a fékfolyadék;
 
Szervo hibái: járó motornál nagy erőkifejtés, haladni lehet, de nehezebb megállni,
 
Kézifék ellenőrzése: behúzva 4-5-öt kattan és felkeményedik
 
(általános érték 3-9 kattanás) ellenőrző lámpa: piros felkiáltójel, esetenként hangjelzés
Hatósági jelzés, rendszám ellenőrzése: A rendszámnak tisztán, jól olvashatóan, a
járművön előre elkészített helyen, rögzítve kell lennie. Tehát nem megfelelő a felkötött,
vagy az ablakban, vagy a lógó rendszámtartón való elhelyezés

Plusz feladat (a vizsgán ezekből egyet kell megválaszolni):

2. A járműszerelvény felépítményének ellenőrzése.

A rakodófelület, az oldalfalak ellenőrzése:
Ellenőrizzük a rakodófelület épségét, az oldalfalak épségét, felfüggesztését, a csapok
épségét, működését, a biztosítókapcsok állapotát. A ponyva és ponyvatartó épségét.

 3. A pótkeréktartó ellenőrzése.

Vannak fiókos vagy csuklós pótkeréktartók. Le- illetve felszerelésüket kézi karral ellátott
csörlő segítheti.
Különösen ügyeljünk, hogy a pótkerék jól legyen rögzítve, mert a tartóban mozgó,
csúszkáló kerék gumiabroncsa könnyen megsérülhet.

 4. A pótkocsi támasztóláb ellenőrzése:

Csapok, anyák, biztosító szegek ellenőrzése. Nem lehetnek repedtek, töröttek, csavar nem
lehet laza. A lábnak könnyen, szorulásmentesen kell mozognia. Menetközben nem érhet a
földhöz, megfelelő magasságban rögzítve kell lennie. Nem lazulhat meg.

 5. A kerék tőcsavarok, kerékanyák ellenőrzése.

A kerékcsavarokat (anyákat) szervizek alkalmával valamint kerékcsere alkalmával kell
ellenőrizni, lazulás esetén utána kell húzni.
A szükséges szerszámokat: Csavarhúzó a dísztárcsa levételéhez. Kerékkulcs a csavarok
(anyák) ellenőrzéséhez, meghúzásához. Emelő, pótkerék és ék.
A keréknél az anyákat átlósan, váltakozva több fokozatban húzzuk meg annyira, hogy azok
jól feküdjenek.

6. Rugókengyelek rögzítettségének ellenőrzése.

Ezen nincs ilyen, mivel torziós rugózású. Amúgy pedig:
Gondosan ellenőrizzük a rugóbakok, a rugókengyelek és a rugópántok csavarkötéseit, a
meglazult csavarkötéseket húzzuk utána.

 7. A vonószerkezet, vonófej ellenőrzése.

Naponta ellenőrizni kell a vonófej, vonóhorog hosszirányú holtjátékát úgy, hogy erőteljesen
mozgassuk előre-hátra, vízszintes irányban.(oldalán piros és zöld tartomány jelzi az
állapotát.) A vonófejnek, vonóhorognak nem lehet holtjátéka! Ha holtjátékot
tapasztalunk, javíttassuk meg, cseréltessük ki, mert különben a felkapcsolt pótkocsi
leszakadhat. Hetente alaposan tisztítsuk meg a vonófejet, majd zsírozzuk be.
Vizsgáljuk meg a pótkocsi vonórúdját, a vonóháromszöghöz hegesztett vagy anyával
rögzített vonószemet. A vonórúdnak nem lehet holtjátéka. Ráfutófék oldása, zárása.

8. Az elektromos csatlakozások ellenőrzése.

Az elektromos csatlakozó aljzat és a dugó érintkezőinek, tisztának és szilárdnak,
rögzítettnek (nem mozoghatnak) kell lennie. A záró fedél állapotát is ellenőrizni kell mivel
összekapcsolásnál, ez akadályozza meg a csatlakozó szétcsúszását. Megfelelően
tömítettnek kell lenni, mert a beszivárgó víz, rozsdásodást (oxidálódást) hozhat létre.
Csatlakoztatva nem lehet laza. Erős, szilárd, rögzített kell legyen, mert szétrázódhat menet
közben. Csatlakoztatás után a pótkocsi lámpáinak ellenőrzése:

  • helyzetjelző, szélesség jelzők, rendszám megvilágítás
  • irányjelzők (műszerfal visszajelzők is)
  • féklámpa
  • tolató lámpa (ha van)